Odwołanie od kary za brak e-TOLL
Jak odzyskać pieniądze za kary za brak e-TOLL? Temat pozostaje niezmiennie gorący. Kontrole urządzeń oraz poprawności opłat dokonanych za przejazd przeprowadza Służba Celno-Skarbowa. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, kara do 1500 zł spada na właściciela lub użytkownika pojazdu. Istnieją jednak szczególne okoliczności, kiedy możemy wnioskować o zwrot kary za e-TOLL.
Kto musi mieć e-TOLL?
Zacznijmy od tego, kogo dotyczy obowiązek rejestracji i opłat e-TOLL. System jest obowiązkowy nie tylko dla kierowców ciężarówek, ale także dla:
– pojazdów o łącznej masie powyżej 3,5 tony (np. samochodów osobowych z przyczepą przekraczających wskazaną masę),
– samochodów ciężarowych powyżej 12 ton (w tym ciężarówek z dyszlem i ciągników siodłowych),
– autokarów posiadających więcej niż 9 miejsc siedzących.
Właściciele wymienionych pojazdów mają obowiązek rejestracji w systemie e-TOLL. Można jej dokonać online, w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub u dostawców kart flotowych. Do naliczania opłat wystarczy aplikacja na Androida lub IOS, urządzenie pokładowe (OBU) lub Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL).
Kara za przejazd bez e-TOLL
Jaka kara za brak e-TOLL? Dotkliwa. Warto zatem pamiętać o prawidłowej rejestracji pojazdu w systemie, ponieważ wysokości mandatów należą do wysokich:
– 1500 zł za brak opłaty za przejazd,
– 1500 zł za brak rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL (wyjątek stanowi korzystanie z usługi EETS),
– 1000 zł za nieaktualne dane w rejestrze lub brak odpowiednich załączników cyfrowych,
– 750 zł za brak informacji w aplikacji o kategorii pojazdu powyżej 3,5 tony lub niewłaściwe korzystanie z aplikacji skutkujące błędnymi naliczeniami opłat,
– 500 zł lub 250 zł za inne braki i błędy wynikające m.in. z nieprawidłowych informacji wprowadzonych do systemu podczas rejestracji.
e-TOLL – jak odzyskać pieniądze?
Jak pokazują doświadczenia kierowców, e-TOLL nie należy do systemów niezawodnych. Urządzenia i aplikacje służące do naliczania opłat zdarzają się zawieszać, przez co przejazd nie jest właściwie monitorowany i finalnie płatności nie są realizowane prawidłowo. Ważne zatem, aby kontrolować na bieżąco działanie tych urządzeń, dokumentować ewentualne problemy i uzupełniać brakujące przejazdy w IKK w razie kłopotów technicznych.
Warto także pamiętać o możliwości reklamacji e-TOLL, którą możesz złożyć online (przez IKK, e-mail lub formularz kontaktowy), telefonicznie (TCOK), listownie (do Ministerstwa Finansów) lub osobiście w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL, jeśli stwierdzisz błędy na Twoim koncie, które nie wynikają z Twojej winy.
Jeśli mimo wszystko kontrola wykaże nieprawidłowości albo co gorsze – zapomnisz o rejestracji pojazdu w systemie, masz prawo odwołać się od mandatu w ciągu 14 dni. Cała ścieżka postępowania może wydawać się skomplikowana, ale jeśli masz argumenty za tym, że dokonałeś wszelkich starań, aby opłaty były dokonywane prawidłowo, a dane pojazdu na bieżąco rejestrowane, wówczas masz szansę na odzyskanie pieniędzy z kary za e-TOLL. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, albo masz wątpliwości czy w Twoim przypadku jest szansa na uniknięcie kary – chętnie pomożemy i podpowiemy, jakie masz możliwości działania (dane kontaktowe znajdziesz pod artykułem).